رقابت سریال «نوبت لیلی» در جشنواره‌ بریتانیا برگزیدگان جشنواره دانشجویی موسیقی نواحی معرفی شدند + اسامی پخش مستند «پدر، پسر، گلوله» از شبکه دو به مناسبت قیام ۱۵ خرداد پوستر فیلم سینمایی «عطرآلود» منتشر شد + عکس بازپخش اپیزودهایی از «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» در نیمه خرداد + زمان پخش فراخوان جایزه پژوهش سال سینما منتشر شد + جزئیات تلویزیون ریسکِ تغییر مجری مناظره‌ها را می‌پذیرد؟ او با تمام رهبران خاورمیانه فرق داشت | روایتی از گفتگو‌ی اوریانا فالاچی با امام خمینی (ره) «ماه پنهان» محمدرضا یکانی در مراحل پایانی تولید آموزش به نسل جدید در بستر یک فیلم تلویزیونی | گزارشی از اکران خصوصی «محله باصفا» اکران فیلم‌های کوتاه برگزیده فیلم فجر در سینماهای هنر و تجربه ماهرشالا علی در دنباله جدید «دنیای ژوراسیک» جزئیاتی از ساخت فیلم تگزاس ۴ و ۵ و حضور پژمان جمشیدی فیلم اکران‌نشده رضا داودنژاد به سینما می‌آید صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
سرخط خبرها

ولایت عشق، تاریخ انقضا ندارد

  • کد خبر: ۲۲۸۱۳۴
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶
ولایت عشق، تاریخ انقضا ندارد
«ولایت عشق» که در اواخر دهه ۷۰ خورشیدی به پخش رسید، نه اثری پرستاره محسوب می‌شد، نه پروداکشن عجیبی داشت و نه حتی تبلیغات گسترده‌ای را پشت سر خودش می‌دید، اما، به معنای دقیق کلمه، «گرفت».

جایی در حد فاصل میان محــبـــوب تریـن و بهتریـن سریال‌های تاریخی، مذهبی تلویزیون، یعنی «امام علی (ع)» و «مختارنامه»، ناگهان یک مجموعه کم حاشیه و متفاوت توانست جای خودش را در کنداکتور سیما باز کند.

«ولایت عشق» که در اواخر دهه ۷۰ خورشیدی به پخش رسید، نه اثری پرستاره محسوب می‌شد، نه پروداکشن عجیبی داشت و نه حتی تبلیغات گسترده‌ای را پشت سر خودش می‌دید، اما، به معنای دقیق کلمه، «گرفت». به شکل عجیب و خارق العاده ای، یک مجموعه پرتعداد از هنرمندان تلویزیون و سینما، سر صحنه سریال «امام رضا (ع)»، دقیقا به درخشان‌ترین برش از زندگی هنری خود رسیدند و نقش‌هایی تکرارنشدنی را خلق کردند.

کافی است وضعیت کنونی مهم‌ترین چهره‌های «ولایت عشق» را مرور کنید تا تصدیق کنید که نور امام هشتم (ع) چطور، هم زمان که روی صورت فرخ نعمتی می‌تابید، لحظه لحظه سریال را هم روشن می‌کرد. امروز محمد صادقی، بازیگر پرظرافت نقش مأمون عباسی، کجاست؟ از دانیال حکیمی، اکبر زنجانپور و بیژن امکانیان هم یا به طور کامل بی خبریم یا جز نقش آفرینی‌های زیر متوسط در آثار کم اهمیت، چیزی سراغ نداریم.

مرحوم بابک بیات نزدیک به دو دهه است که به ملکوت پیوسته و محمد اصفهانی هم سال هاست که دیگر از آن آهنگ‌های پرطرف دار نمی‌خواند. حتی خود مهدی فخیم زاده نیز، بعد از سریال «ولایت عشق»، هیچ وقت نتوانست به تولید یک اثر تاریخی، مذهبی دیگر نزدیک شود.

همه این هنرمندان اما، در آماده‌ترین فرم ممکن، با این سریال تلاقی کردند تا لحظه‌هایی بی تکرار را خلق کنند. سکانس باشکوه نماز باران، مناظره با اهل کتاب، فرجام فضل ابن سهل، همنشینی دل نشین صدای محمد اصفهانی با موسیقی خاطره انگیز بابک بیات در سکانس شهادت ابن عقیل و البته شهادت امام (ع) در قسمت پایانی این مجموعه، حالا به برش‌هایی از خاطره تصویری مردم ایران تبدیل شده اند.

«ولایت عشق» تنها محصول نمایشی تاریخ بود که از نزدیک‌ترین فاصله ممکن به امام معصوم (ع) پرداخت و مدیران رسانه ملی نیز، با پذیرش این شیوه از نمایش، ریسک سلحشورانه‌ای را پذیرفتند که به بهترین شکل ممکن جواب داد و به تولید اثری منجر شد که تاریخ انقضا ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->